Hotele, które chcą podnieść prestiż obiektu, poziom zabezpieczeń oraz zapewnić lepszą wygodę w obsłudze, często decydują się na rozwiązanie, jakim jest zastąpienie standardowych kluczy, nowoczesną kartą zbliżeniową. Jak ona działa i jakie są jej zalety?

Podczas rejestracji gości, wydawana jest karta hotelowa, która obsługuje zamek w drzwiach do pokoju, ale często również windę czy wejście do stref takich jak basen czy siłownia. Może działać jako dostęp jednocześnie do wielu pomieszczeń, pomiędzy którymi gość posiadający kartę ma możliwość przemieszczania się swobodnie i bez ograniczeń. Proces otwierania drzwi zabezpieczonych w ten sposób jest bardzo prosty, wystarczy zbliżyć kartę do czytnika na odległość
2 centymetrów, po czym następuję sygnał dźwiękowy i często towarzysząca temu zapalająca się dioda – oznacza to, że klamka jest odblokowana i bez problemu można wejść do pomieszczenia. Dzieje się to bardzo szybko, zazwyczaj odczyt ten zajmuje czas około jednej sekundy.

Karta hotelowa jest aktywna jedynie przez okres zameldowania, po jego upływie przestaje działać. Wydaje ją recepcja, która posiada program służący do programowania i wystawiania kart. Z takich kart korzysta też personel, może on mieć swobodny dostęp do wszystkich obszarów o każdej porze, ale istnieje też często możliwość ustalenia pory, w której pracownik będzie mógł wejść do danego pomieszczenia. Warto wiedzieć, że zamki te mają wbudowaną pamięć, które rejestrują zdarzenia, w zależności od modelu, mogą rejestrować 200 ostatnich ruchów, jak i nawet ponad 500. Dzięki temu można dowiedzieć się kiedy, w jaki sposób i przez kogo były używane. W przypadku zgubienia karty, po prostu blokuje się ją i wydaję się nową zastępczą (w porównaniu do kluczy mechanicznych, nie trzeba wymieniać całego zamka). Istnieje wybór pomiędzy zamkami online lub offline, te pierwsze wymagają poprowadzenia kabla sieciowego i są na bieżąco sterowne z komputera. Offline, są łatwiejsze w montażu, gdyż działają na baterie (żywotność ich, to ok 1,5-2 lata), jednak nie ma możliwości bieżącego monitorowania użytkowania karty. Odbywa się to za pomocą urządzenia, służącego do audytu, które odczytuje pamięć zapisywaną przez zamek.

 

Obecnie każdy nowo powstający hotel wdraża system elektronicznych zamków, a te istniejące coraz częściej odchodzą od tradycyjnych kluczy na rzecz udogodnienia, jakim jest karta hotelowa. Jest ona wygodna nie tylko dla samych gości, ale również obsługi hotelu, zapewniając przy tym zdecydowanie wyższy poziom kontroli i bezpieczeństwa w obiekcie.